روستای گچسر، كارخانه حريربافي چالوس و كاخ چايخوران چالوس
نوشته شده توسط : iran hotels

گچسر

روستای گچسر

روستاي گچسر از توابع بخش آساراي شهرستان کرج است. ارتفاع اين روستا از سطح دريا ۲۲۳۰ متر و آب و هواي آن در زمستان ها سرد و پر برف و در تابستان ها مطبوع و دلپذير است. روستاي گچسر از قدمتي طولاني برخوردار است و با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته قدمت اين روستا به دوره صفوي مي رسد. اين روستا در حال حاضر نيز به دليل استقرار در جاده چالوس وجود هتل گچسر، نزديکي به پيست ديزين و غار طبيعي يخ مراد مزیت منطقه اي دارد. پيست ديزين در ۱۲ کيلومتري روستاي گچسر و در ارتفاع ۳۸۰۰ متري واقع شده است. اين پيست، ۲۳ بالابر در مسير اسکي، سه تله کابين، دو تله سي يژ، هفت تله اسکي و بالابرهاي دوچرخه و امکانات آموزشي مختلف مانند زمين هاي تنيس، واليبال، زمين بازي کودکان و پيست اسکي روي چمن دارد. همچنين در اين پيست امکاناتي براي اسب سواري، راهپيمايي و دوچرخه سواري فراهم شده است وآموزش و اجاره لوازم اسکي نيز در آن صورت مي گيرد. زمان مناسب جهت استفاده از پيست روي چمن از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهريور است و در صورت ريزش برف در مهر ماه در ۱۵ مهر مورد بهره برداري قرار مي گيرد در اين پيست امکانات رفاهي مانند هتل و رستوران هاي زيبا، مجهز و مطلوب نيز براي آرامش خاطر اسکي بازان و گردشگران احداث شده است.

كارخانه حريربافي چالوس

عمليات ساختماني كارخانه از سال 1312 ش آغاز و در سال 1315 به پايان رسيد. حريربافي چالوس كه در زمان خود در خاورميانه بينظير بوده از سال 1315 تا سال 1337 بكار توليد محصولات ابريشمي طبيعي انواع پارچه، جوراب، پرده و كراوات و غيره به منظور صدور به كشورهاي ديگر اختصاص داشت. در اين سال كارخانه تعطيل و دستگاههاي آن به رشت انتقال يافت. اين كارخانه كه تقريباً در مركز بافت شهري چالوس  کنار هتل آزادی خزر (هایت سابق) قراردارد داراي محوطه بسيار وسيعي شامل قسمتهاي مختلف از جمله ديگ بخار و منبع توليد انرژي، انبار پيله، نخ ريسي، پارچه بافي، جوراب بافي، رنگرزي، كارخانه نخ سازي، منبع آب و ساختمان ادارات مركزي بود. كارگران اين كارخانه اكثر غيربومي و عموما از شهرهاي گيلان و بعضاً آمل و بابل، اصفهان، مشهد و تبريز بودند و جمعيتي در حدود 1500 نفر را تشكيل ميدادند. پس از تعطيلي كارخانه ساختمان آن به وزارت كشاورزي و منابع طبيعي سپرده شده بود و بعد از انقلاب اسلامي نيز به سپاه پاسداران واگذار شد .

كاخ چايخوران

اين كاخ كه از بناهاي دوره پهلوي اول است در جنوب ميدان معلم چالوس و در منطقه اي موسوم به محوطه كاخ واقع شده و اكنون به عنوان مكان اداره ميراث فرهنگي چالوس مورد استفاده قرار دارد. اين بنا در محوطه اي به مساحت تقريبي 4000 متر مربع در يك طبقه و زير زمين احداث شده است دو ورودي اصلي بنا در ضلع غربي و شرقي است و فضاهاي داخلي ساختمان مشتمل بر دو بخش اصلي و خدماتي بوده كه با راهروي مياني به هم مرتبط است.بخش اصلي هتل رامسر شامل بالكن ستوندار شمالي و دو تالار مربع شكل در جنوب آن و يك تالار مستطيل شكل در جهت شمالي و جنوبي است كه با تزئينات زيباي گچ بري آراسته شده است. بخش خدماتي داراي دو اتاق و آبدار خانه و دو ايوان در دو سوي شرقي و غربي است. پوشش بام آن به صورت شيرواني، تراس آن به شيوه خاصي نرده چيني شده و اين كاخ همانطور كه نامش مشخص است به منظور استراحت موقت و كوتاه مدت بكار ميرفته است .





:: برچسب‌ها: روستای گچسر , كارخانه حريربافي چالوس , كاخ چايخوران چالوس ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: